Interessante feiten over Anton Pieck – wereldberoemde kunstenaar

Het enige waar je Nederland van zou willen houden, behalve een paar mooie landschappen en lieve mensen, is de kunst ervan. De tentoongestelde kunst is populair over de hele wereld, en de grote hoeveelheid kunstmusea betekent dat je elk moment van de kunstliefhebber heel graag zou willen zien.

Er is het wereldberoemde Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum, de laatste die ’s werelds grootste Van Gogh-collectie biedt. En ze zijn niet de enigen.

Onder de meer populaire artiesten die er zijn, is Anton Franciscus Pieck uit Nederland, die bekend staat om zijn opmerkelijke schilderijen en grafische kunst. Hij werd in 1895 geboren in een stadje genaamd Den Helder in het prachtige Nederland. Over zijn prestaties gesproken, staat hij bekend om zijn sprookjesachtige bosontwerpen die nog steeds voorkomen op kalenders, achtergronden en kaarten.

Het leven en de carrière van Anton Franciscus Pieck

Hij was in 1983 getrouwd met Jo Van Poelvoorde. Hij had drie kinderen bij zich. De tragedie van de dood van zijn vrouw trof hem echter in het jaar 1986.

Eerst werkte hij als tekenleraar aan het Bik en Vaandrager Instituut in Den Haag, waar hij zijn carrière begon in het jaar 1912. Later stapte hij over naar Kennemer Lyceum in Overveen in 1920 en bleef daar tot 1960.

Opmerkelijke werken van Anton Franciscus Pieck

Een schilder en een grafisch kunstenaar, Anton Franciscus Pieck, hadden een buitengewone talent voor het maken van personages als een sprookje die populair zijn tot nu toe. Zijn talent voor het maken van sprookjesachtige ontwerpen komt ook duidelijk naar voren in De Efteling in Kaatsheuvel. Het is een van de grootste themaparken in Europa. Het heeft een sprookjesachtig bosthema dat voornamelijk door hem is ontworpen.

Hij zorgde voor bijna al het ontwerpende deel van dit themapark. Het is een belangrijk werk van hem omdat hij bijna alle grote attractieparken inspireerde die na de Efteling ontstonden. De ontwerpers hebben zich niet verlegen gevoeld om zich te laten inspireren door zijn kleurencombinaties, vormen en materialen.

Het lijkt erop dat kunst en afbeeldingen in het gezin wortelen omdat zijn tweelingbroer, Henri Christian Pieck, ook een bekende illustrator en schilder was. Pieck groeide op in een schilderachtige stad als Den Helder en liet zich misschien inspireren door de natuurlijke schoonheid van de stad.

Rond de periode van de jaren 1920, begonnen zijn boekillustraties bekendheid te krijgen. Het werd gepubliceerd in Zonneschijn, een favoriet kindertijdschrift, samen met zijn andere beroemde werken.

Enkele van zijn andere bekende boekillustraties die beroemd zijn geweest zijn de Arabian Nights en Grimm’s Fairy Tales. Het grootste deel van zijn werk vertoonde een nostalgie uit de scènes van de steden en scènes uit de winters. Deze schilderijen zijn zo echt en zo populair dat ze gemakkelijk te vinden zijn op wenskaarten en kalenders.

Laatste woorden

Het is duidelijk dat Pieck een immense impact heeft gehad op het gebied van grafische afbeeldingen en schilderijen. In feite werd het Anton Pieck-museum aan de Achterstraat in Hattem in 1984 geopend om zijn werk te eren.

Categorie: Kunstindustrie